Köztudott, hogy országgyűlési képviselőt négyévente választunk. Ebben az évben ismét elérkezett a kampány ideje, ami többek közt azt is jelenti, hogy a rádiókban megszokott hirdetések mellett jó néhány politikai hirdetéssel is találkozhatunk majd.
A politikai pártok nem egy időben indították kampányaikat. Ha a parlamentbe való bejutás valószínűségének szempontjából nézzük a pártokat, akkor a következőket érdemes megemlíteni: A Fidesz-KDNP a március 15-i ünnepséggel kötötte egybe kampánynyitó rendezvényét, az MSZP jóval korábban, február 20-án indított. A Jobbik Magyarországért mozgalom január 16-án kezdett, az MDF február 7-én, az pedig LMP február 6-án. Természetesen a kampányok indításának időpontja és a közvélemény kutatási adatok között szoros összefüggés gyanítható, de a következtetések levonását inkább a politológusokra hagyjuk.
A rádiós politikai hirdetéseket 2010.február 1-től március 10-ig bezárólag vizsgáltuk. A fentebb vázolt okokból kifolyólag az MSZP rádiós hirdetéseinek száma jelentősen meghaladta az összes többi pártét.
Az MSZP hirdetéseit két csoportra bonthatjuk, az általános, országos kampány spotra, melyben a kormányfő jelölt szerepel, illetve a helyi mutációkra, melyben a helyi jelöltek buzdítanak a jelölőszelvények leadására. Az általános spotnak is több verziója szerepel, az elsőt februárban játszották, ez két országos (Neo FM, Kossuth) és öt helyi rádióban került adásban több, mint 180 alkalommal. A márciusban induló általános verzió 10-ig bezárólag 60-szor került adásba, nyilván áprilisban már erről is pontosabb képünk lesz. A helyi "ajánlószelvény - kampány" 30 helyi rádióban került adásba, összesen közel 1300 alkalommal. Ez a szám akkor lesz érdekes, ha a többi párt hirdetési számait mellé tesszük.
A Fidesz-KDNP összesen 4 vidéki városban hirdette kampány rendezvényeit, előadásait több mint 200 alkalommal. Ez talán nem is annyira kevés, ha azt vesszük figyelembe, hogy a párt hivatalosan, csak március 15-én kezdi a kampányát. Mindemellett a többi párt esetében már nem magyarázhatók a számok azzal, hogy még nem kezdték el kampányukat, hiszen fentebb leírtuk, ki mikor indult el. Az alábbi számok sokkal inkább magyarázhatóak azzal, hogy a szerényebb költségvetés miatt inkább más felületeket választottak hirdetésre, olyanokat, melyeket hatékonyabbnak gondoltak a rádiónál. Az említett 5 hetes időszakban az LMP 3 rádióban közel 40 spottal hirdette rendezvényeit, az MDF mindössze egy helyütt 21 alkalommal, a Jobbik pedig 2 városban (és rádióban) tette ezt 22 alkalommal.
Arra való tekintettel, hogy a témát még messze nem merítettük ki - hiszen a kampány kellős közepében vagyunk - mindenképpen jelentkezünk következő havi hírlevelünkben egy második résszel, melynek segítségével talán teljesebb képest kaphatunk a 2010 országgyűlési választások hirdetéseiről, legalábbis ami a rádiókat érinti.
|