Mennyit keresnek a zenészek a YouTube-on és a Spotify-on?

lightmedia news

Mennyit keresnek a zenészek a YouTube-on és a Spotify-on?

Zenei streaming 2021: jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint

A minden szempontból kivételes 2020-as év kihívásai felértékelik a zenei üzletben a streamingből és a digitális értékesítésből származó bevételek jelentőségét. Az öt év alatt közel négyszeresére nőtt digitális piac felé fordult a zeneipar figyelme, amikor a koronavírus-járvány hatására az eddigi fő bevételi forrás, az élőzenéből származó jövedelem mintegy lenullázódott. A frissen publikált letölthető elemzésből kiderül, mekkora üzlet egy magyar zenész számára a YouTube, a Spotify és társaik.

Zenei streaming 2021

A cikk ezeket a témákat is feldolgozza részletesen:

→ Hogyan boldogulnak most a zenészek?

→ Felhasználóból vásárló

→ Egyre többen hajlandóak fizetni a zenéért

→ Fontos-e a digitális bevétel egy zenei produkciónak?

→ Mennyit hoz egy zenei stream a nagy világban?

OLVASD EL AZ ELEMZÉST! »

→ Magyarországi helyzet: forint vagy fillér?

Számtalan nemzetközi cikk és "megbízható forrásból származó" adathalmaz elemzése után végre elkészült egy olyan áttekintés is, amely kifejezetten a magyar piacra koncentrál. Ehhez a hazai zenei aggregátor, a WMMD anonimizált, kizárólag statisztikai felhasználású, de konkrét, éles, egy évet felölelő adatai szolgáltak alapul.

 

Természetesen számos szempont befolyásolja a digitális zenefelhasználás teljesítményét (előadó, műfaj, rajongói bázis, célcsoport/korcsoport, stb.), nincs két egyforma eset, előadó vagy épp időszak. Épp ezért volt hiánypótló egy ilyen kumulált adatokból készített összefoglaló, amely megmutatja, hogy

az egyes szolgáltatók hirdetéssel támogatott és prémium előfizetéses felhasználásai milyen összegű jogdíjat termelnek streamenként;
összesítve, szolgáltatófüggetlen módon átlagosan mekkora bevételt generál egy stream;
az értékeket fordítva nézve: hány stream szükséges ahhoz, hogy az 1000 forint bevételt termeljen a hangfelvétel tulajdonosának.

"Közel 1000 független hangfelvétel-tulajdonos mintegy 80 ezer dalból álló katalógusának digitális terjesztése és kezelése kellően nagy minta egy ilyen összevetés elvégzéséhez. A rendelkezésre álló analitikai eszközök és a területen szerzett több mint 10 éves tapasztalatunk alapján tudjuk, hogy a bevételmaximalizálás kulcsa az, hogy az adott művész a számára releváns platformokon aktív legyen, közösségi felületként tartsa a kapcsolatot rajongóival. A rajongói lojalitás nemcsak a megtekintési számokban és a bevételekben, hanem a hosszú távú előadói ismertségben is jelentős szerepet játszik"

 

- mondja Sebestény-Gallasz Enikő, a magyar független hangfelvétel-kiadók digitális zenei bevételének mintegy 45%-áért felelő WMMD (WMMusicDistribution Kft.) ügyvezető igazgatója.

→ Zene ingyen, hirdetésért vagy pénzért

Zenei stream lejátszások darabszámának aránya előfizetés típusa szerint (hirdetéssel támogatott / prémium)

A zenei streaming szolgáltatóknál a felhasználói fiók három típusát különböztetjük meg: ingyenes, prémium vagy egyéb speciális fizetős csomag (páros, család, diák, mobilszolgáltatótól vásárolt). Bevételi szempontból szintén háromféle van: ingyenes (próbaidő, ami nem termel bevételt), hirdetéssel támogatott (díjmentes, de hirdetések jelenhetnek meg a dalok között), prémium (bármelyik fizetős csomag).

 

Az Apple Music és az időközben megszűnt (pontosabban a YouTube Musicba beolvadt) Google Play Music esetében a lejátszások 100%-a az előfizetésekben történik, hisz nincs hirdetéssel támogatott modell. A Deezer és a Spotify hasonló abban, hogy nagyjából a hallgatások 3/4-e az előfizetéses, maradék 1/4-e pedig a hirdetések megjelenítésével dúsított felhasználói fiókokban generálódik. A YouTube zenei felhasználása (zeneszámok meghallgatása, videóklipek megtekintése) esetén az arány fordított: a megtekintési számok 95%-a a hirdetéssel támogatott modellből, közel 5%-a pedig prémium előfizetésből (YouTube Premium vagy Music Premium) származik.

 

Összesen átlagban a meghallgatások és a videónézések 84,5%-a hirdetéssel támogatott modellben történik. Ez jelzi a YouTube-felhasználások túlsúlyát a magyar piacon.

Zenei stream lejátszások bevételének aránya előfizetés típusa szerint (hirdetéssel támogatott / prémium)

Az Apple Music - hasonlóan az egykori Google Play Musichoz - bevételének 100%-át az előfizetésekből szerzi, nem ajánl hirdetéssel támogatott modellt. A Deezernél van ugyan hirdetéssel támogatott felhasználási lehetőség, ám a magyar adatok elemzése alapján nem értelmezhető az abból származó bevétel. Hasonlóan elenyésző hazánkban a Spotify ugyanilyen bevételi forrása: több mint 98%-ban az előfizetői díjakból származik az alkotóknak továbbosztható részesedés. Úgy tűnik, a magyar ügynökségek (akár értékesítői, akár vevői oldalról) még nem fedezték fel maguknak ezt a hirdetési formát. Ehelyett a szemfüles zenehallgatók betéve tudják már a Spotify fodrászatokban, bárokban és kávézókban hallható saját előfizetés-ösztönző reklámjait, amelyekkel valós hirdetések híján kitöltik a helyeket.

 

A YouTube-on történő zenehallgatás révén jön be a szolgáltatás bevételeinek közel 3/4-e, míg bő 25% a YouTube Music Premium és a YouTube Premium csomagokból. A bevételek forrása szerint összességében közel 57% jön előfizetésekből, míg 43% hirdetéssel támogatott modellből. Itt is látható a YouTube erőteljes jelenléte, amely szinte az egyetlen releváns hirdetéssel támogatott bevétel.

Kovács Péter, a YouTube magyarországi felelőse szerint ennek egyszerű oka van:

 

"A YouTube - a működési hátterét jelentő Google-nek köszönhetően - eredendően egy olyan hirdetési platformra épül, ami lehetővé teszi a tartalmak monetizálását. A zenei audio- és videótartalmakat a hangfelvételekkel azonosító Content ID rendszer pedig biztosítja, hogy az alkotók a lehető legpontosabb elszámolás szerint részesüljenek a reklámbevételekből."

→ Mennyit ér egy magyar stream?

Egy év (2019/3. negyedév - 2020/2. negyedév) digitális forgalmi adatainak összegzéséből kiderül, hogy a szolgáltató és az előfizetés típusa függvényében mennyit hoz a konyhára egy-egy zenei lejátszás:

Az értékeket másik szemszögből nézve: egy előadónak hány streamet kell elérnie a különböző szolgáltatásokban és üzleti modellek szerint, hogy egy adott összeget keressenek? Példánkban az 1000 forintot érő lejátszás- és megtekintésszámok láthatók:

ProArt Zeneipari Jelentés
 

LETÖLTÉSEK

Az elemzés szövege illusztrációkkal (pdf, docx)
Interaktív oszlopdiagramok (kép és beágyazható formában)
Infografikák magyar piaci adatok alapján
SAJTÓCSOMAG LETÖLTÉSE »
 

További sajtóinformációk, interjúegyeztetés:

Mezei Csaba | csaba.mezei@lightmedia.hu | +36 30 850 2261

lightmedia news

Hírlevélküldés megrendelése: csaba.mezei@lightmedia.hu | +36 30 850 2261

powered by lightmedia | %SENDER-INFO-SINGLELINE% | Leiratkozás