Mennyit keresnek a zenészek a YouTube-on és a Spotify-on?
|
Zenei streaming 2021: jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint
|
A minden szempontból kivételes 2020-as év kihívásai felértékelik a zenei üzletben a streamingből és a digitális értékesítésből származó bevételek jelentőségét. Az öt év alatt közel négyszeresére nőtt digitális piac felé fordult a zeneipar figyelme, amikor a koronavírus-járvány hatására az eddigi fő bevételi forrás, az élőzenéből származó jövedelem mintegy lenullázódott. A frissen publikált letölthető elemzésből kiderül, mekkora üzlet egy magyar zenész számára a YouTube, a Spotify és társaik.
|
A cikk ezeket a témákat is feldolgozza részletesen:
|
→ Hogyan boldogulnak most a zenészek?
→ Felhasználóból vásárló
→ Egyre többen hajlandóak fizetni a zenéért
→ Fontos-e a digitális bevétel egy zenei produkciónak?
→ Mennyit hoz egy zenei stream a nagy világban?
|
→ Magyarországi helyzet: forint vagy fillér?
|
Számtalan nemzetközi cikk és "megbízható forrásból származó" adathalmaz elemzése után végre elkészült egy olyan áttekintés is, amely kifejezetten a magyar piacra koncentrál. Ehhez a hazai zenei aggregátor, a WMMD anonimizált, kizárólag statisztikai felhasználású, de konkrét, éles, egy évet felölelő adatai szolgáltak alapul.
Természetesen számos szempont befolyásolja a digitális zenefelhasználás teljesítményét (előadó, műfaj, rajongói bázis, célcsoport/korcsoport, stb.), nincs két egyforma eset, előadó vagy épp időszak. Épp ezért volt hiánypótló egy ilyen kumulált adatokból készített összefoglaló, amely megmutatja, hogy
• | az egyes szolgáltatók hirdetéssel támogatott és prémium előfizetéses felhasználásai milyen összegű jogdíjat termelnek streamenként; |
• | összesítve, szolgáltatófüggetlen módon átlagosan mekkora bevételt generál egy stream; |
• | az értékeket fordítva nézve: hány stream szükséges ahhoz, hogy az 1000 forint bevételt termeljen a hangfelvétel tulajdonosának. |
|
"Közel 1000 független hangfelvétel-tulajdonos mintegy 80 ezer dalból álló katalógusának digitális terjesztése és kezelése kellően nagy minta egy ilyen összevetés elvégzéséhez. A rendelkezésre álló analitikai eszközök és a területen szerzett több mint 10 éves tapasztalatunk alapján tudjuk, hogy a bevételmaximalizálás kulcsa az, hogy az adott művész a számára releváns platformokon aktív legyen, közösségi felületként tartsa a kapcsolatot rajongóival. A rajongói lojalitás nemcsak a megtekintési számokban és a bevételekben, hanem a hosszú távú előadói ismertségben is jelentős szerepet játszik"
- mondja Sebestény-Gallasz Enikő, a magyar független hangfelvétel-kiadók digitális zenei bevételének mintegy 45%-áért felelő WMMD (WMMusicDistribution Kft.) ügyvezető igazgatója.
|
|
→ Zene ingyen, hirdetésért vagy pénzért
|
Zenei stream lejátszások darabszámának aránya előfizetés típusa szerint (hirdetéssel támogatott / prémium)
|
A zenei streaming szolgáltatóknál a felhasználói fiók három típusát különböztetjük meg: ingyenes, prémium vagy egyéb speciális fizetős csomag (páros, család, diák, mobilszolgáltatótól vásárolt). Bevételi szempontból szintén háromféle van: ingyenes (próbaidő, ami nem termel bevételt), hirdetéssel támogatott (díjmentes, de hirdetések jelenhetnek meg a dalok között), prémium (bármelyik fizetős csomag).
Az Apple Music és az időközben megszűnt (pontosabban a YouTube Musicba beolvadt) Google Play Music esetében a lejátszások 100%-a az előfizetésekben történik, hisz nincs hirdetéssel támogatott modell. A Deezer és a Spotify hasonló abban, hogy nagyjából a hallgatások 3/4-e az előfizetéses, maradék 1/4-e pedig a hirdetések megjelenítésével dúsított felhasználói fiókokban generálódik. A YouTube zenei felhasználása (zeneszámok meghallgatása, videóklipek megtekintése) esetén az arány fordított: a megtekintési számok 95%-a a hirdetéssel támogatott modellből, közel 5%-a pedig prémium előfizetésből (YouTube Premium vagy Music Premium) származik.
Összesen átlagban a meghallgatások és a videónézések 84,5%-a hirdetéssel támogatott modellben történik. Ez jelzi a YouTube-felhasználások túlsúlyát a magyar piacon.
|
Zenei stream lejátszások bevételének aránya előfizetés típusa szerint (hirdetéssel támogatott / prémium)
|
Az Apple Music - hasonlóan az egykori Google Play Musichoz - bevételének 100%-át az előfizetésekből szerzi, nem ajánl hirdetéssel támogatott modellt. A Deezernél van ugyan hirdetéssel támogatott felhasználási lehetőség, ám a magyar adatok elemzése alapján nem értelmezhető az abból származó bevétel. Hasonlóan elenyésző hazánkban a Spotify ugyanilyen bevételi forrása: több mint 98%-ban az előfizetői díjakból származik az alkotóknak továbbosztható részesedés. Úgy tűnik, a magyar ügynökségek (akár értékesítői, akár vevői oldalról) még nem fedezték fel maguknak ezt a hirdetési formát. Ehelyett a szemfüles zenehallgatók betéve tudják már a Spotify fodrászatokban, bárokban és kávézókban hallható saját előfizetés-ösztönző reklámjait, amelyekkel valós hirdetések híján kitöltik a helyeket.
A YouTube-on történő zenehallgatás révén jön be a szolgáltatás bevételeinek közel 3/4-e, míg bő 25% a YouTube Music Premium és a YouTube Premium csomagokból. A bevételek forrása szerint összességében közel 57% jön előfizetésekből, míg 43% hirdetéssel támogatott modellből. Itt is látható a YouTube erőteljes jelenléte, amely szinte az egyetlen releváns hirdetéssel támogatott bevétel.
|
Kovács Péter, a YouTube magyarországi felelőse szerint ennek egyszerű oka van:
"A YouTube - a működési hátterét jelentő Google-nek köszönhetően - eredendően egy olyan hirdetési platformra épül, ami lehetővé teszi a tartalmak monetizálását. A zenei audio- és videótartalmakat a hangfelvételekkel azonosító Content ID rendszer pedig biztosítja, hogy az alkotók a lehető legpontosabb elszámolás szerint részesüljenek a reklámbevételekből."
|
|
→ Mennyit ér egy magyar stream?
|
Egy év (2019/3. negyedév - 2020/2. negyedév) digitális forgalmi adatainak összegzéséből kiderül, hogy a szolgáltató és az előfizetés típusa függvényében mennyit hoz a konyhára egy-egy zenei lejátszás:
|
Az értékeket másik szemszögből nézve: egy előadónak hány streamet kell elérnie a különböző szolgáltatásokban és üzleti modellek szerint, hogy egy adott összeget keressenek? Példánkban az 1000 forintot érő lejátszás- és megtekintésszámok láthatók:
|
• | Az elemzés szövege illusztrációkkal (pdf, docx) |
• | Interaktív oszlopdiagramok (kép és beágyazható formában) |
• | Infografikák magyar piaci adatok alapján |
|
|
|
|
|